Пројекти Коморе су одговор фармацеута на потребу за ефикасним и квалитетним услугама применом медицине/фармације засноване на доказима.
Обележавање светског дана фармацеута – едукације у вртићима и школама
Поводом светског дана фармацеута, и ове године је Фармацеутска комора Србије спровела пројекат едукације деце у предшколским установама и основним школама. Интересовање колега је било изузетно велико и за пројекат се пријавило више од 200 фармацеута из целе земље. Едукације смо спроводили током септембра и у првој половини октобра. Били смо присутни у више од 60 градова/места у Србији и едуковали смо преко 20000 деце у овом кругу. Фармацеути су показали да имају велики утицај на јавно здравље, и да је наша улога јасна и препознатљива.
Припремили смо следеће презентације:
1. Како да порастемо здрави и снажни (предшколци и I - IV разред основне школе) – аутор мр пх.спец. Тања Илић
2. Мој фармацеут и ја (предшколци и I – IV разред основне школе) – аутор мр пх. Јована Смиљанић
3. Суперхероји за нашу планету - како да будемо чувари природе и здравља(предшколци и I - IV разред основне школе) – аутор проф.др Александра Буха
4. Час апотекарства на часу биологије - зашто су бактерије све отпорније на антибиотике? (V - VIII разред основне школе) – аутор мр пх.спец. Соња Стојиљковић
5. Еколошки детективи - откривамо утицај хемикалија на планету и наше здравље (V - VIII разред основне школе) - аутор проф.др Александра Буха
6. Добро размислите! Зашто су толико опасни дуван, електронске цигарете и алкохол?(V - VIII разред основне школе) – аутор прим.др сц Предраг Вукомановић
Највише предавања у предшколским установама и нижим разредима одржали смо на тему „Како да порастемо здрави и снажни“, али су доста заступљена била и предавања „Суперхероји за нашу планету“ и „Мој фармацеут и ја“. Предшколцима смо поделили 6000 бојанки. Код старијих основаца највише интересовања је било за тему: „Опрез! Зашто су толико опасни дуван, електронске цигарете и алкохол?“
Били смо изузетно креативни, правили паное, штампали бојанке, лепили стикере, делили лимунаде, воћне шејкове и здраве ужине, носили лабораторијско посуђе, рециклирали стари папир.
Коментари и реакције деце су сјајни, деца су одушевљена, научила су нешто ново, тражила да поново дођемо. Иако мали, умеју да слушају, одлично размишљају а знају и да аплаудирају. Имали су много питања и коментара. Неки се сећају предавања од прошле године, много им се допала фармацеутска струка. Дали су и нека обећања, да ће се здравије хранити, да ће учити родитеље да рециклирају, а неки од њих и да ће постати фармацеути.
Наставници, учитељи и васпитачи желе даљу сарадњу са нама. Улили смо им поверење, многи коментаришу да су и сами нешто ново научили. Кажу да смо пријатни и да умемо да држимо пажњу, као и да смо дали важне лекције о здрављу које су свима преко потребне. Од њих смо добили велики број предлога тема за даљу сарадњу: наркотици, сексуално образовање, суплементи у спорту, прва менструација, енергетски напици, вејпови као посебно обрађена тема, физичка активност, прекомерна употреба телефона, самолечење и лечење путем интернета...Било би лепо организовати и јавне часове у апотекама, како би деца видела фармацеуте на делу, како израђују препарате или издају лекове.
I на крају ми, фармацеути едукатори, промотери јавног здравља одушевљени смо новим искуством и испуњени дечјом енергијом. Захвални смо на прилици да представимо струку на најлепши могући начин. Задовољство и велика част је радити са децом, овакво искуство за нас је непроцењиво. Пуни смо позитивних утисака и пуна су нам срца! Браво колеге!
Са циљем да се пацијентима оболелим од дијабетеса, применом медицине/фармације засноване на доказима, пружи јединствена услуга у апотекама ради унапређења здравља, побољшања степена адхеренце и бољих здравствених исхода, Фармацеутска комора Србије припремила је материјал за пружање стандардизоване фармацеутске услуге.
Циљ структуиране фармацеутске услуге за оболеле од дијабетеса је:
• Едукација пацијената о болести.
• Оптимизација терапије.
• Контрола болести и превенција компликација.
• Бољи квалитет живота пацијената са дијабетесом.
• Подизање квалитета услуге која се пружа пацијенту са дијабетесом.
МАТЕРИЈАЛ ЗА ПРУЖАЊЕ УСЛУГЕ:
КАКО ПОСТАТИ САВЕТНИК ЗА ДИЈАБЕТЕС?
Компликације типа 2 дијабетеса су значајан узрок морбидитета и морталитета у свакој европској земљи. Последице експлозивног пораста у броју оболелих, представљају огромно оптерећење како за појединце тако и за целокупни здравствени систем сваке државе. Према подацима Института за јавно здравље “Др Милан Јовановић Батут” процењује се да у Србији око 12% одраслог становништва има дијабетес. Од овог броја око 8% зна zа своју шећерну болест док осталих 4% нема постављену дијагнозу болести и не лечи се. Фармацеутска комора Србије од 2018. године организује систематски приступ спровођења скрининга код свих особа старијих од 45 година.
Циљ ове акције је да, као фармацеути, дамо допринос превенцији и одлагању појаве типа 2 дијабетеса, откривањем пацијената који су у стању предијабетеса.
Разматрајући могућности за повећање стопа вакцинације многе земље су широко распрострањену мрежу апотека и фармацеута препознали као један од својих најзначајнијих ресурса. Данас, фармацеути у великом броју земаља имају изузетно значајну улогу у области јавног здравља, делујући као едукатори и саветници, помажући и учествујући у националним и глобалним стратегијама имунизације, а у неким земљама и пружајући услугу вакцинације у апотекама.
Фармацеутска комора Србије се од 2019. године активно бави овом темом са циљем да унапреди компетенције магистра фармације у области вакцинације и оснажи пружање едукативних саветовања у апотекама, са коначним исходом – да пацијенти/корисници услуге донесу информисану одлуку о вакцинацији.
Од 2024. године услуге саветовања за вакцинацију против ХПВ, сезонског грипа и пнеумококне болести су обједињене у циљу профилисања Саветника за вакцинацију.
МАТЕРИЈАЛ ЗА ПРУЖАЊЕ УСЛУГЕ:
КАКО ПОСТАТИ САВЕТНИК ЗА ВАКЦИНАЦИЈУ?
Приликом издавања антибиотика на лекарски рецепт саветовање пацијента је често од пресудног значаја за добру адхеренцу, смањење ризика од нежељених реакција и интеракција, што је један од предуслова за смањење резистенције на антибиотике.
Последице обољевања од COVID-19 у великом броју случајева укључују перзистирајуће симптоме и медицинске компликације које могу трајати месецима након почетног опоравка од болести. Апотека је место превенције, неге, саветовања, лечења и праћења пацијената, те се наметнула потреба организовања пост-ковид саветовалишта.
Са циљем да се пацијентима оболелим од астме, применом медицине/фармације засноване на доказима, пружи јединствена услуга у апотекама ради унапређења здравља, побољшања степена адхеренце и бољих здравствених исхода, Фармацеутска комора Србије припремила је материјал за пружање стандардизоване фармацеутске услуге за пацијенте са астмом.
МАТЕРИЈАЛ ЗА ПРУЖАЊЕ УСЛУГЕ:
КАКО ПОСТАТИ САВЕТНИК ЗА АСТМУ?
Сматра се да 30 – 50% пацијената не примењује правилно прописане лекове, као и да одлуку о примени новоуведеног лека, пацијенти доносе убрзо после увођења у редовну терапију хроничне болести. Најчешћи разлози за забринутост пацијента су недостатак информација о леку и његовом ефекту на здравље, недостатак уверења у неопходност примене лека, неразумевање начина примене лека, усклађивање режима дозирања са свакодневним активностима и забринутост због могућих нежељених ефеката.
Радна група Савеза фармацеутских удружења Србије и Фармацеутске коморе Србије осмислила је структуирану фармацеутску услугу чији је циљ унапређење степена адхеренце, пружањем подршке пацијентима којима је уведен нови лек за терапију хроничне болести.
МАТЕРИЈАЛ ЗА ПРУЖАЊЕ УСЛУГЕ:
КАКО ПОСТАТИ САВЕТНИК ЗА НОВОУВЕДЕНИ ЛЕК?
Интервенцијама фармацеута у јавним апотекама може се постици боља контрола артеријског крвног притиска (аКП) и оптимизација антихипертензивне терапије. Радна група Фармацеутске коморе Србије осмислила је структуирану фармацеутску услугу за пацијенте са хипертензијом која обухвата саветовање о: правилној примени терапије, важности самоконтроле аКП и неопходности поштовања нефармаколошких мера.
Циљ структуиране фармацеутске услуге за оболеле од хипертензије је:
• Едукација пацијената о болести
• Постизање и одржавање циљних вредности аКП
• Оптимизација терапије
• Бољи квалитет живота пацијената са хипертензијом
• Подизање квалитета услуге која се пружа пацијенту са хипертензијом.
МАТЕРИЈАЛ ЗА ПРУЖАЊЕ УСЛУГЕ:
КАКО ПОСТАТИ САВЕТНИК ЗА ХИПЕРТЕНЗИЈУ?